Despre blog

Daca esti trezit...vei intelege.

duminică, 24 iulie 2011

Teorii si tehnici de control mintal folosite de mass-media

Mass-media e cea mai puternica unealta de controlare a maselor de oameni de catre elita conducatoare.Aceasta formeaza si modeleaza opinii si atitudini si defineste ce e normal si acceptabil in societate.Acest articol analizeaza activitatea mass-mediei prin teoriile lansate de mari ganditori,structura puterii si tehnicile folosite,cu scopul de a intelege adevaratul rol al mass-mediei in societate.


In majoritatea articolelor de pe site-ul http://vigilantcitizen.com/ se discuta simbolismul ocult din cultura populara.Citind aceste articole,iti pui intrebarea legitima in legatura cu scopul acestor simboluri si motivele celor care le-au pus acolo.Este imposibil sa dai raspunsuri satisfacatoare la aceste intrebari fara sa mentionezi conceptele de baza de la care a plecat totul.Am decis sa scriu acest articol spre a oferi o baza teoretica si metodologica a analizelor prezentate pe site cat si sa-i prezint pe cei mai importanti savanti ai artei comunicarii.Unii oameni citesc articolele si cred ca eu spun ca ''Lady Gaga vrea sa ne controleze mintile''.Nu e cazul.Ea e doar o mica parte a unui imens sistem care se numeste mass-media.

Programare prin Mass-Media
Mass-media reprezinta toate formele de presa care sunt  proiectate sa atinga o audienta cat mai mare.Acestea includ : televiziune,filme,radio,ziare,reviste,carti,discuri,jocuri video si internet.
Mai multe studii au fost desfasurate in secolul trecut cu scopul de a masura efectul mass-mediei asupra populatiei si pentru a descoperi care sunt cele mai bune tehnici de a o influenta.Din acele studii s-a nascut stiinta comunicatiilor,care e acum folosita in marketing,relatii publice si politica.Comunicarea in masa e o unealta necesara care asigura functionalitatea unei democratii pe scara larga;in acelasi timp aceasta comunicare e folositoare si in dictatura.Depinde de cel care-o foloseste.

In prefata cartii ''A Brave New World'' a lui Aldous Huxley din 1958,este descris un portret sinistru al societatii.El crede ca societatea e controlata de o ''forta impersonala'',a elitei conducatoare,care manipuleaza populatia prin metode variate.

“Impersonal forces over which we have almost no control seem to be pushing us all in the direction of the Brave New Worldian nightmare; and this impersonal pushing is being consciously accelerated by representatives of commercial and political organizations who have developed a number of new techniques for manipulating, in the interest of some minority, the thoughts and feelings of the masses.”
- Aldous Huxley, Preface to A Brave New World



''Forte impersonale fata de care nu avem control, ne imping pe toti in directia unui cosmar Brave New World;aceasta impingere impersonala e accelerata constient de  reprezentanti ai organizatiilor politice si comerciale,care au dezvoltat mai multe tehnici de manipulare a gandurilor si sentimentelor oamenilor.''
Conceptia lui sumbra nu e o simpla ipoteza sau o iluzie paranoida.E un fapt documentat ,fiind prezent in cele mai importante studii facute pe mass-media.


Ganditori de elita 


WALTER LIPPMANN


Walter Lippmann,un intelectual american,scriitor si castigator a doua premii Pulitzer,a scris una din primele lucrari despre folosirea mass-mediei in America.In Public Opinion(1922),Lippmann compara masele de oameni cu o ''fiara mare'' si o ''turma zapacita'' care trebuie ghidate de o clasa conducatoare.El descrie elita conducatoare ca ''o clasa specializata care are interese mult mai mari decat o anumita zona''.Aceasta clasa e compusa din experti,specialisti si birocrati.Lippmann spunea ca expertii,pe care ii denumeste de multe ori ''elite'',sunt un fel de masinarie de cunoastere care opreste primul defect al democratiei,adica idealul imposibil al ''cetateanului omnicompetent''.''Turma zapacita'' are functia ei :sa fie ''spectatori interesati ai actiunii'',nu participanti.Participarea la actiune e functia ''omului responsabil'',care nu e un cetatean obisnuit.
Astfel ca mass-media si propaganda sunt unelte care trebuie folosite de elite pentru a conduce publicul,fara a se apela la constrangeri fizice.Un concept foarte important prezentat de Lippmann e ''the manufacture of consent''(nascocirea consimtamantului),care pe scurt inseamna manipularea opiniei publice sa accepte agenda elitei.In opinia lui Lippmann,publicul general nu e calificat sa discute si sa decida probleme importante.Asadar,doar elita trebuie sa decida''pentru binele ei'' si apoi sa vanda aceste decizii maselor de oameni.


“That the manufacture of consent is capable of great refinements no one, I think, denies. The process by which public opinions arise is certainly no less intricate than it has appeared in these pages, and the opportunities for manipulation open to anyone who understands the process are plain enough. . . . as a result of psychological research, coupled with the modern means of communication, the practice of democracy has turned a corner. A revolution is taking place, infinitely more significant than any shifting of economic power. . . . Under the impact of propaganda, not necessarily in the sinister meaning of the word alone, the old constants of our thinking have become variables. It is no longer possible, for example, to believe in the original dogma of democracy; that the knowledge needed for the management of human affairs comes up spontaneously from the human heart. Where we act on that theory we expose ourselves to self-deception, and to forms of persuasion that we cannot verify. It has been demonstrated that we cannot rely upon intuition, conscience, or the accidents of casual opinion if we are to deal with the world beyond our reach.”–Walter Lippmann, Public Opinion


''Nu cred ca neaga nimeni ca aceasta nascocire a consimtamantului e capabila de mari subtilitati.Procesul prin care apar opinii publice e sigur mai putin complex decat a aparut in aceste pagini,si sansele de manipulare sunt deschise oricui care intelege procesul...ca rezultat a unei cercetari psihologice,alaturata metodelor moderne de comunicare,practica democratiei a luat o alta intorsatura.Se petrece o revolutie,mult mai semnificativa decat orice schimbare a puterii economice...Sub efectul propagandei,nu neaparat in sensul sinistru al cuvantului,vechile constante ale gandirii noastre au devenit variabile.Nu mai e posibil,de exemplu,sa crezi in doctrina originala a democratiei;cunoasterea necesara pentru manuirea afacerilor umane apare spontan din inima.Cand actionam prin aceasta teorie ne expunem deceptiei de sine,si la forme de convingere pe care nu le putem verifica.S-a demonstrat ca nu ne putem baza pe intuitie,constiinta sau pe accidentele opiniei intamplatoare daca e sa avem de-a face cu lumea exterioara.''


E interesant de mentionat ca Lippmann e unul din fondatorii Consiliului de Relatii Externe(CFR-Council on Foreign Relations),cea mai influentabila organizatie politica din lume.Acest fapt ar trebui sa ne dea o idee despre starea mentala a elitei din ziua de azi in ceea ce priveste folosirea mass-mediei.


“Political and economic power in the United States is concentrated in the hands of a “ruling elite” that controls most of U.S.-based multinational corporations, major communication media, the most influential foundations, major private universities and most public utilities. Founded in 1921, the Council of Foreign Relations is the key link between the large corporations and the federal government. It has been called a “school for statesmen” and “comes close to being an organ of what C. Wright Mills has called the Power Elite – a group of men, similar in interest and outlook shaping events from invulnerable positions behind the scenes. The creation of the United Nations was a Council project, as well as the International Monetary Fund and the World Bank.”
- Steve Jacobson, Mind Control in the United States



''Puterea politica si economica in Statele Unite e concentrata in mainile ''elitei conducatoare'' care controleaza majoritatea corporatiilor multinationale din SUA,marile corporatii de comunicatie mass-media,cele mai importante fundatii,cele mai mari universitati private si cele mai importante servicii publice.Fondat in 1921,Consiliul de Relatii Externe e legatura cheie dintre marile corporatii si guvernul federal.Consiliul a fost denumit o''scoala de oameni de stat'' si a ajuns ca un organ pe care C. Wright Mills l-a numit Puterea Elitei(sau Elita Puterii,cum vreti)-un grup de oameni,avand interese  si conceptii similare care formeaza si provoaca evenimente importante din pozitii invulnerabile,din spatele scenei.Crearea Natiunilor Unite a fost un proiect al Consiliului,la fel cum a fost si Fondul Monetar International  si Banca Mondiala.''


Unii membrii actuali ai CFR sunt David Rockefeller,Dick Cheney,Barack Obama,Hilary Clinton,mega-pastorul Rick Warren si directorul executiv al companiilor CBS,Nike,Coca-Cola si Visa.




CARL JUNG

 Carl Jung e fondatorul psihologiei analitice(cunoscuta si ca psihologia jungiana) care accentueaza intelegerea psihicului prin explorarea viselor,artei,mitologiei,religiei,simbolurilor si filozofiei.Terapeutul elvetian e la originea multor concepte psihologice folosite in ziua de azi : Arhetipul,Complexul,Persoana,Introvertitul/Extrovertitul si Sincronicitatea.El a fost foarte influentat de mostenirea oculta a familiei lui.Carl Gustav,bunicul lui Jung, a fost un avid francmason(a fost Grand Master) si chiar Jung insusi a descoperit ca unii din stramosii lui erau rozicrucieni.Acest lucru ar putea explica marele interes al lui Jung in filozofia estica si vestica,in alchimie,astrologie si simbolism.Unul dintre cele mai importante(si neintelese) concepte ale lui Jung a fost Inconstientul Colectiv.


“My thesis, then, is as follows: In addition to our immediate consciousness, which is of a thoroughly personal nature and which we believe to be the only empirical psyche (even if we tack on the personal unconscious as an appendix), there exists a second psychic system of a collective, universal, and impersonal nature which is identical in all individuals. This collective unconscious does not develop individually but is inherited. It consists of pre-existent forms, the archetypes, which can only become conscious secondarily and which give definite form to certain psychic contents.”
- Carl Jung, The Concept of the Collective Unconscious



''Teza mea e ,dupa cum urmeaza : In plus fata de constiinta noastra imediata,care e de natura personala si pe care o privim ca singurul psihic practic(chiar daca ne folosim si de inconstientul personal ca de un accesoriu),exista un al doilea sistem psihic de natura colectiva,universala si impersonala care e identic la toti oamenii.Acest inconstient colectiv nu se dezvolta individual ci e mostenit.Acest sistem e format din modele preexistente,din arhetipuri,care devin constiente secundar si care dau forme definite anumitor stari psihice.''


Inconstientul colectiv rezulta din existenta simbolurilor similare si figurilor mitologice din diferite civilizatii.Simbolurile arhetipale par sa fie fixate in subconstientul colectiv si,cand sintem expusi acestora,demonstram atractie naturala si fascinatie.Simbolurile oculte pot exercita un mare impact asupra oamenilor chiar daca multi oameni nu stiu intelesul ezoteric al acestor simboluri.Ganditorii mass-media,de genul lui Edward D. Bernays,au gasit in acest concept o cale buna de manipulare a inconstientului personal si colectiv al publicului.


Coperta revistei Time Magazine din 1955.Seamana putin cu Avatar,nu-i asa?




EDWARD BERNAYS


Edward Bernays e considerat ''tatal relatiilor publice''.El a folosit concepte descoperite de unchiul sau,Sigmund Freud,pentru a manipula subconstientul publicului.El a impartasit parerile lui Walter Lippmann in privinta populatiei generale considerand-o irationala si cu ''instinct de turma''.In opinia sa,majoritatea populatiei trebuie manipulata de un guvern invizibil pentru a asigura supravietuirea democratiei.

“The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country.
We are governed, our minds are molded, our tastes formed, our ideas suggested, largely by men we have never heard of. This is a logical result of the way in which our democratic society is organized. Vast numbers of human beings must cooperate in this manner if they are to live together as a smoothly functioning society.
Our invisible governors are, in many cases, unaware of the identity of their fellow members in the inner cabinet.”
- Edward Bernays, Propaganda
''Manipularea constienta si inteligenta a obiceiurilor organizate si a opiniilor maselor e un element important in societatea democratica.Cei care manipuleaza mecanismul nevazut al societatii reprezinta guvernul invizibil care e adevarata putere in tara noastra.
Suntem guvernati,mintile noastre sunt modelate,gusturile formate,ideile sugerate,in mare masura de oameni de care n-am auzit.Asta e un rezultat logic al felului in care societatea noastra e organizata.Marile mase de oameni trebuie sa coopereze astfel daca vor sa traiasca impreuna intr-o societate care functioneaza normal.
Guvernatorii nostri invizibili nu stiu,in multe cazuri,identitatea colegilor lor din cabinet.''
Campaniile de marketing ale lui Bernays au schimbat profund functionarea societatii americane.El a creeat ''consumerismul'',formand o cultura in care americanii cumparau din placere in loc sa cumpere pentru a supravietui.Din acest motiv,revista Life Magazine l-a pus in lista celor 100 de americani care au influentat secolul 20.

HAROLD LASSWELL


In anii 1939-1940,Universitatea Chicago a fost gazda unor serii de seminarii secrete in comunicatii. Seminariile erau sponsorizate de fundatia Rockefeller,fiind implicati cei mai cunoscuti cercetatori din domeniul comunicatiilor si studiilor sociologice.Unul dintre acestia a fost Harold Lasswell,un cunoscut om de stiinta si teoretician in comunicatii,specializat in analiza propagandei.El a avut ideea ca democratia (un guvern condus de oameni) nu se poate sustine singura fara o elita care sa modeleze si sa formeze gusturile publicului prin propaganda.
In Encyclopaedia of the Social Sciences ,Lasswell explica ca atunci cand elitele nu reusesc sa se impuna asupra publicului,atunci conducatorii sociali ar trebui sa aplice ''o noua tehnica de control,in mare parte prin propaganda''.El a adaugat scuza conventionala : trebuie sa recunoastem  ''ignoranta si prostia...maselor si sa nu cadem prada dogmatismului democratic despre oameni,ca fiind cei care stiu cel mai bine interesul lor.''
Lasswell a studiat indelungat domeniul analizei continutului pentru a intelege efectivitatea diferitelor tipuri de propaganda.In eseul Contents of Communication ,Lasswell spune ca pentru a intelege intelesul unui mesaj(film,discurs,carte) ar trebui sa fim atenti la frecventa cu care apar anumite simboluri,directia in care aceste simboluri schimba atitudinea si opinia publicului si intensitatea simbolurilor folosite.
Lasswell a ramas cunoscut pentru modelul de analiza media bazat pe :

Who (says) What (to) Whom (in) What Channel (with) What Effect


Prin acest model Lasswel arata ca pentru a analiza cum trebuie un produs media,trebuie sa vedem cine l-a produs(oamenii care au ordonat crearea lui),cui se adreseaza(audienta target) si care sunt efectele dorite ale produsului(sa informeze,sa convinga,sa vanda) .
Folosind un videoclip de-al lui Rihanna,analiza ar fi in felul urmator : CINE L-A PRODUS:Vivendi Universal;CINE : artistul pop Rihanna;CATRE CINE : consumatori intre 9 si 25 de ani;PRIN CE CANAL : videoclip muzical; si CU CE EFECT : vanzarea artistului,cantecul ei,imaginea ei si mesajul.


Analiza videoclipurilor si filmelor de pe site-ul Vigilant Citizen pune o mare importanta pe ''cel sau cine e in spatele'' mesajului comunicat catre public.Termenul ''iluminatii'' e deseori folosit pentru a descrie elita care controleaza masele de oameni.Desi termenul poate parea caricaturizat si conspirativ,el descrie corespunzator afinitatea elitei la societatile secrete si cunoasterea oculta.Totusi,detest sa folosesc termenul ''teorie conspirationala'' pentru a descrie ce se petrece in mass-media.Daca toate faptele care privesc natura elitista a industriei sunt accesibile publicului,poate fi considerata inca ''teorie conspirationala''?


In trecut erau mai multe puncte de vedere,idei si opinii in cultura populara.Consolidarea corporatiilor media a produs,in cele din urma,o standardizare a culturii.Te-ai intrebat vreodata de ce toate videoclipurie si filmele seamana unele cu altele?Urmeaza ,in parte,raspunsul...


Proprietate mass-media


Dupa cum se vede in graficul de mai sus,numarul de corporatii care detin majoritatea presei si televiziunii(cu tot ce implica) a trecut de la 50 la 5 in mai putin de 20 de ani.Urmeaza prezentarea corporatiilor majore si bunurile pe care le detin.


“A list of the properties controlled by AOL Time Warner takes ten typed pages listing 292 separate companies and subsidiaries. Of these, twenty-two are joint ventures with other major corporations involved in varying degrees with media operations. These partners include 3Com, eBay, Hewlett-Packard, Citigroup, Ticketmaster, American Express, Homestore, Sony, Viva, Bertelsmann, Polygram, and Amazon.com. Some of the more familiar fully owned properties of Time Warner include Book-of-the-Month Club; Little, Brown publishers; HBO, with its seven channels; CNN; seven specialized and foreign-language channels; Road Runner; Warner Brothers Studios; Weight Watchers; Popular Science; and fifty-two different record labels.”- Ben Bagdikan, The New Media Monopoly
''O lista a proprietatilor controlate de AOL Time Warner contine 10 pagini tiparite,fiind inscrise 292 de companii separate si auxiliare.Dintre acestea,22 de companii sunt afiliate la alte corporatii majore implicate in operatii media.Partenerii includ 3Com,eBay,Hewlett-Packard,Citigroup,Ticketmaster,American Express,Homestore,Sony,Viva,Bertelsmann,Polygram si Amazon.com.Unele dintre proprietatile detinute in exclusivitate de Time Warner sunt Book-of-the-Month Club;editorii Little,Brown;HBO,cu cele 7 canale;CNN;7 canale specializate in limbi straine;Road Runner;Warner Bros Studios;Weight Watchers;Popular Science;si inca 52 de firme de inregistrari diferite.''


AOL Time Warner detine :
*64 de reviste,inclusiv Time,Life,People,Mad Magazine si DC Comics
*Warner Bros,New Line si Fine Line in cinema
*Mai mult de 40 de firme de muzica inclusiv Warner Bros,Atlantic si Elektra
*Mai multe retele de televiziune ca WB Networks,HBO,Cinemax,TNT,Cartoon Network si CNN
*Madonna,Sean Paul,The White Stripes


Viacom detine :
*CBS,MTV,MTV2,UPN,VH1,Showtime,Nickelodeon,Comedy Central,TNN,CMT si BET
*Paramount Pictures,Nickelodeon Movies,MTV Films
*Blockbuster Videos
*1800 de ecranizari in teatre prin Famous Players





“Disney ownership of a hockey team called The Mighty Ducks of Anaheim does not begin to describe the vastness of the kingdom. Hollywood is still its symbolic heart, with eight movie production studios and distributors: Walt Disney Pictures, Touchstone Pictures, Miramax, Buena Vista Home Video, Buena Vista Home Entertainment, Buena Vista International, Hollywood Pictures, and Caravan Pictures.
The Walt Disney Company controls eight book house imprints under Walt Disney Company Book Publishing and ABC Publishing Group; seventeen magazines; the ABC Television Network, with ten owned and operated stations of its own including in the five top markets; thirty radio stations, including all the major markets; eleven cable channels, including Disney, ESPN (jointly), A&E, and the History Channel; thirteen international broadcast channels stretching from Australia to Brazil; seven production and sports units around the world; and seventeen Internet sites, including the ABC group, ESPN.sportszone, NFL.com, NBAZ.com, and NASCAR.com. Its five music groups include the Buena Vista, Lyric Street, and Walt Disney labels, and live theater productions growing out of the movies The Lion King, Beauty and the Beast, and King David.”
- Ibid
''Proprietatea Disney a unei echipe de hochei numita The Mighty Ducks of Anaheim nici macar nu descrie pe departe vastitatea imperiului Disney.Inima simbolica a imperiului Disney e Hollywood,cu 8 case de filme si distribuitori : Walt Disney Pictures,Touchstone Pictures,Miramax,Buena Vista Home Video,Buena Vista Home Entertainment,Buena Vista International,Hollywood Pictures si Caravan Pictures.
Compania Walt Disney controleaza 8 case de imprimare sub egida Walt Disney Company Book Publishing  si ABC Publishing Group;17 reviste;reteaua de televiziune ABC,cu 10 statii detinute in totalitate dintre care 5 sunt pe primele locuri din topurile de piata;30 de statii de radio,inclusiv toate marile piete;11 canale de cablu,inclusiv Disney,ESPN(in comun cu alta companie),A&E si History Channel;13 canale de stiri internationale din Australia pana in Brazilia;7 productii si unitati sportive in toata lumea si 17 site-uri de internet,inclusiv grupul ABC,ESPN.sportszone,NFL.com,NBAZ.com si NASCAR.com.Cele 5 programe muzicale includ Buena Vista,Lyric Street si marcile Walt Disney,si productii live de pe urma filmelor de desene The Lion King,Beauty and the Beast si King David.''
Compania Walt Disney detine :
*ABC,Disney Channel,ESPN,A&E,History Channel
*Walt Disney Pictures,Touchstone Pictures,Hollywood Pictures,Miramax Film Corp.,Dimension si Buena Vista International
*Miley Cyrus/Hannah Montana,Selena Gomez,Jonas Brothers,Demi Lovato,Vanessa Hudgens
Vivendi Universal detine :
*27% din vanzarile de muzica din Statele Unite,iar marcile sunt : Interscope,Geffen,A&M,Island,Def Jam,MCA,Mercury,Motown,Universal
*Universal Studios,Studio Canal,Polygram Films,Canal +
*Mai multe companii de internet si telefonie
*Lady Gaga,Black Eyed Peas,Lil Wayne,Rihanna,Mariah Carey,Jay-Z
Sony detine :
*Columbia Pictures,Screen Gems,Sony Pictures Classics
*15% din vanzarile de muzica din US,marcile includ : Columbia,Epic,Sony,Arista,Jive si RCA Records
*Beyonce,Shakira,Michael Jackson,Alicia Keys,Christina Aguilera
Un numar limitat de actori in industria culturala inseamna un numar limitat de puncte de vedere si idei care sa influenteze publicul.Deasemenea,un singur mesaj poate satura toate formele de media pana cand toata lumea intelege asta si e de acord.(,,sunt arme de distrugere in masa in Irak'')

Standardizarea gandirii umane


Fuziunea dintre companiile media in ultimele decade a generat o mica oligarhie a conglomeratelor media.Show-urile pe care le urmarim,muzica pe care o ascultam,filmele pe care le vedem si ziarele pe care le citim sunt produse toate de aceste 5 companii.Proprietarii acestor conglomerate au legaturi stranse cu elita mondiala,si in multe feluri,chiar ei sunt elita.Detinand toate formele de presa, ei au puterea sa ajunga la masele de oameni, au puterea sa creeze in mintile oamenilor o singura parere adanc inradacinata despre lume,facand posibila ''standardizarea gandirii umane''.
Chiar si miscarile si stilurile care sunt considerate marginale,avangardiste sunt de fapt extensii ale gandirii elitelor.Caile de mass-media au rebelii lor care de obicei nu se integreaza in multime,dar care in acelasi timp fac parte din acelasi sistem si nu-l chestioneaza(ex Lady Gaga).Artistii,ideile sau creatiile care nu se integreaza la ce e impus de sus sunt respinsi fara mila(Lauryn Hill,Tupac,DMX) si uitati de presa, disparand complet din societate.In acelasi timp,idei noi care sunt apreciate si care se incadreaza la cursul normal,sunt impinse in fata si facute sa fie acceptate de societate.
Inca din 1928,Edward Bernays vedea imensul potential al filmelor in scopul standardizarii gandirii umane.
“The American motion picture is the greatest unconscious carrier of propaganda in the world today. It is a great distributor for ideas and opinions. The motion picture can standardize the ideas and habits of a nation. Because pictures are made to meet market demands, they reflect, emphasize and even exaggerate broad popular tendencies, rather than stimulate new ideas and opinions. The motion picture avails itself only of ideas and facts which are in vogue. As the newspaper seeks to purvey news, it seeks to purvey entertainment.”
– Edward Bernays, Propaganda

''Filmul american e cel mai important fel de propaganda inconstienta din ziua de azi,fiind un mare distribuitor de opinii si idei.Filmele pot standardiza ideile si obisnuintele unei natii.Pentru ca filmele sunt facute in asa fel sa indeplineasca cererile pietei,reflectand,exagerand si accentuand tendintele populare.Filmele se folosesc de idei si opinii care sunt deja pe piata si sunt la moda.Asa cum ziarele ne aprovizioneaza cu stiri,ele cauta ca noi sa fim destinsi.''


Aceste fapte au fost recunoscute ca pericole pentru libertatea umana in 1930 de ganditorii scolii din Frankfurt,Theodor Adorno si Herbert Marcuse.Ei au identificat trei probleme majore in industria culturala.Industria poate :
1.Reduce oamenii la starea de masa ,impiedicand dezvoltarea indivizilor emancipati,care sunt capabili de decizii rationale;
2.Sa inlocuiasca dorinta legitima de autonomie si de cunoastere de sine cu lenea sigura a conformismului si pasivitatii;
3.Sa valideze ideea ca oamenii cauta de fapt sa scape din lumea absurda si cruda in care traiesc,pierzandu-se cu totul intr-o stare hipnotica de autosatisfacere.


Notiunea de escapism(scapare) e mult mai relevanta azi cu aparitia atator jocuri video online,filme 3D si sisteme home-cinema.Masele de oameni,fiind constant in cautarea divertismentului de ultima ora,se vor indrepta cu siguranta spre produse care sunt intotdeauna lansate de cei 5  grei.Aceste produse,fie ele stiri,filme,cantece,spectacole,show-uri radio...etc contin mesaje si simboluri puse cu grija de cei care le produc.Publicul a fost invatat sa IUBEASCA propaganda atat de mult incat isi cheltuieste toti banii pe ea. Propaganda (folosita in sens politic,cultural si comercial) nu mai e metoda autoritara de pedepsire gasita in dictaturile trecute;aceasta a devenit sinonimul placerii si distractiei.


 O singura stire din media nu are efectul scontat pe psihicul uman.Dar mass-media,prin omniprezenta ei,creeaza un mediu inconjurator in care evoluam pe zi ce trece.Ea defineste normalul si pedepseste anormalul.In acelasi fel in care caii de caruta poarta ochelari ca sa vada doar ce e in fata,la fel masele de oameni,in general ,sunt invatati sa vada doar ce e in fata lor,nu si ce e pe margine.


“It is the emergence of mass media which makes possible the use of propaganda techniques on a societal scale. The orchestration of press, radio and television to create a continuous, lasting and total environment renders the influence of propaganda virtually unnoticed precisely because it creates a constant environment. Mass media provides the essential link between the individual and the demands of the technological society.”
– Jacques Ellul

''Aparitia mass-mediei face posibila folosirea tehnicilor de propaganda pe societate.Cumularea fortelor presei,radioului,televiziunii in creearea unui mediu controlat,continuu si de durata reda influenta propagandei care trece neobservata.Mass-media asigura legatura dintre individ si cererile societatii tehnologice.''


Unul din motivele pentru care mass- media are o influenta asa de mare asupra societatii e pentru ca s-au facut cercetari indelungate in stiintele cognitive  pentru a se observa care tehnici sunt mai bune.


Tehnici de manipulare


manipulation5
“Publicity is the deliberate attempt to manage the public’s perception of a subject. The subjects of publicity include people (for example, politicians and performing artists), goods and services, organizations of all kinds, and works of art or entertainment.”
''Publicitatea e incercarea deliberata de a manevra perceptia publicului pe un subiect.Subiectii publicitatii includ oameni(de exemplu,politicieni si artisti),bunuri si servicii,organizatii de toate genurile si opere de arta sau de divertisment.''


Dorinta de a vinde produse si idei maselor a dus la o cantitate imensa de cercetare pe comportamentul si psihicul uman.Stiintele cognitive,psihologia,sociologia,semiotica,lingvistica au fost si inca sunt cercetate fervent prin studii banoase.



“No group of sociologists can approximate the ad teams in the gathering and processing of exploitable social data. The ad teams have billions to spend annually on research and testing of reactions, and their products are magnificent accumulations of material about the shared experience and feelings of the entire community.”
- Marshal McLuhan, The Extensions of Man
''Niciun grup de sociologi nu poate aproxima cantitatea de date sociale pe care o reclama le cere.Cei care fac reclame si publicitate dispun de bilioane de cheltuit anual pentru cercetarea si testarea reactiilor iar produsele lor sunt acumulari magnifice de material despre experienta impartita si sentimentele intregii comunitati.''

Rezultatele acestor studii sunt aplicate reclamelor,filmelor,videoclipurilor pentru a le face cat se poate de influentabile.Arta marketingului(studiul de piata)e extrem de calculata si stiintifica pentru ca trebuie sa atinga atat individul cat si constiinta colectiva.In produsele cu buget mare ,un videoclip ''nu e doar un videoclip''.Imaginile,simbolurile si intelesurile sunt plasate strategic pentru a se obtine efectul dorit.

“It is with knowledge of the human being, his tendencies, his desires, his needs, his psychic mechanisms, his automatisms as well as knowledge of social psychology and analytical psychology that propaganda refines its techniques.”– Propagandes, Jacques Ellul (free translation)
''Cunoscand fiinta umana,tendintele sale,dorintele,nevoile,mecanismele psihice,automatismele si in acelasi timp avand cunoasterea psihologiei sociale si psihologia analitica, propaganda isi rafineaza tehnicile.''


Propaganda actuala aproape ca nu mai foloseste argumente rationale si logice.Se racordeaza direct la nevoile si instinctele primare ale omului,generand un raspuns emotional si irational.Daca am fi tot timpul rationali probabil ca nu am cumpara nici 50 % din ceea ce avem acum.Bebelusii si copiii pot fi intalniti mereu in reclame avand ca tinta femeile dintr-un motiv special : studiile au aratat ca imaginile cu copii provoaca in femei o nevoie instinctuala de protectie,de hranire ducand la acceptarea reclamei respective.


O veche reclama 7-up ce  foloseste  dragalasenia unui bebelus


Sexul e omniprezent in mass-media pentru ca atrage si mentine atentia privitorului.Se conecteaza direct la nevoile noastre primare de crestere si reproducere,si cand e provocat in reclame,acest instinct eclipseaza orice alt gand rational din creierul nostru.


Perceptia subliminala

Dar daca mesajele descrise mai sus ar ajunge direct in subconstientul privitorului,fara ca acesta nici sa nu stie ce se intampla?Acesta e scopul perceptiei subliminale.Fraza ''publicitate subliminala'' a fost fabricata in 1957 de cercetatorul pe piata James Vicary,care a spus ca el ii poate face pe oamenii care merg la cinema sa  ''bea Coca-Cola'' si ''sa manace popcorn'' repetand mesajele respective pe ecran pentru o fractiune de secunda fara ca privitorii sa-si dea seama.
“Subliminal perception is a deliberate process created by communications technicians, by which you receive and respond to information and instructions without being consciously aware of the instructions”
– Steve Jacobson, Mind Control in the United States

''Perceptia subliminala e un proces deliberat creat de tehnicieni in comunicatii,prin care primesti si raspunzi la informatii si instructii fara ca sa fii constient de instructii.''


Tehnica asta e folosita des in marketing pentru ca toti stim ca sexul vinde.


 






Chiar daca unele surse pretind ca publicitatea subliminala e ineficace si e un mit urban,folosirea documentata a acestei tehnici in mass-media dovedeste ca creatorii ei credeau in puterile ei.Studii recente au demonstrat efectivitatea ei,mai ales cand mesajul transmis e negativ.




” A team from University College London, funded by the Wellcome Trust, found that it [subliminal perception] was particularly good at instilling negative thoughts. There has been much speculation about whether people can process emotional information unconsciously, for example pictures, faces and words,” said Professor Nilli Lavie, who led the research. We have shown that people can perceive the emotional value of subliminal messages and have demonstrated conclusively that people are much more attuned to negative words.”
- Source

''O echipa de la University College London,sponsorizata de Wellcome Trust,a descoperit ca perceptia subliminala este potrivita pentru a infiltra ganduri negative.''S-a speculat mult asupra faptului ca oamenii isi proceseaza informatia emotionala inconstient,ca de exemplu imagini,fete de oameni si cuvinte'',a spus profesorul Nilli Lavie,care a condus cercetarea.Am aratat ca oamenii pot percepe valoarea emotionala a mesajelor subliminale si am demonstrat ca oamenii sunt mai receptivi la cuvinte negative.''


Un exemplu faimos de mesaj subliminal in politica e in reclama lui George Bush despre adversarul sau Al Gore din 2000.


Chiar dupa ce numele lui Gore e mentionat,sfarsitul cuvantului ''bureaucrats''(birocrati) - ''rats''(sobolani) apare pe ecran pentru o fractiune de secunda.

Descoperirea acestui siretlic a cauzat ceva valva si,chiar daca nu sunt legi impotriva mesajelor subliminale in SUA ,reclama a fost luata imediat de pe post.

Desensibilizare
In trecut,cand schimbarile erau impuse asupra populatiei,oamenii ieseau pe strazi,protestau si chiar se razvrateau.Principalul motiv de conflict era datorat faptului ca schimbarea era clar anuntata de conducatori si era inteleasa de populatie.Schimbarea era brusca si efectele ei puteau fi analizate clar.In ziua de azi,cand elitele vor ca o parte a agendei lor sa fie acceptata de public,se aplica desensibilizarea.Agenda(programul de urmat) care s-ar putea sa fie impotriva  intereselor publicului,e introdusa cu incetinitorul,gradat si in mod repetat prin filme(fiind inclusa in intriga filmului -Independence Day,Armageddon,2012,The Day After Tomorrow,Matrix,Metropolis ...etc),videoclipuri muzicale(care o fac sa para grozava si sexi : Alejandro-Lady Gaga;Hard-Rihanna;Run the World(Girls)-Beyonce;Imma be,rock that body-Black Eyed Peas...etc) sau in stiri(care o prezinta ca o solutie la problemele de azi).Dupa mai multi ani in care oamenii au fost expusi la o anumita agenda,elita isi prezinta programul in mod deschis si,din cauza programarii mentale,este intampinata cu indiferenta, fiind acceptata pasiv.Aceasta tehnica provine din psihoterapie.

“The techniques of psychotherapy, widely practiced and accepted as a means of curing psychological disorders, are also methods of controlling people. They can be used systematically to influence attitudes and behavior. Systematic desensitization is a method used to dissolve anxiety so the the patient (public) is no longer troubled by a specific fear, a fear of violence for example. [...] People adapt to frightening situations if they are exposed to them enough”.
– Steven Jacobson, Mind Control in the United States
''Tehnicile psihoterapiei,practicate considerabil si acceptate ca o metoda de vindecare a bolilor psihologice,sunt in acelasi timp metode de controlat oamenii.Ele pot fi folosite sistematic spre a influenta atitudini si comportamente.Desensibilizarea sistematica e o metoda folosita ca sa elimine anxietatea pacientului(publicului) astfel incat acesta nu mai e chinuit de o anumita frica,frica de violenta de exemplu.Oamenii se adapteaza situatiilor ingrozitoare daca sunt expusi la ele destul de mult timp.''

Programarea predictiva e deseori gasita in genul stiintifico-fantastic.Se prezinta o imagine specifica a viitorului-aceea care e dorita de elite si in cele din urma devine de neevitat in mintile oamenilor.Cu 10 ani in urma ,publicul a fost desensibilizat cu razboiul impotriva Arabiei Saudite.Azi,populatia e expusa gradat existentei controlului mental,a transhumanismului si a elitei iluminatilor.Ridicandu-se din penumbra,aceste concepte sunt acum peste tot in cultura populara.Despre asta vorbea Alice Bailey in ''externalizarea ierarhiei'' :conducatorii ascunsi incep sa-si arate fata.


Simbolism ocult in cultura pop

Metropolis,un film al elitelor,pentru elite?
Contrar informatilor prezentate mai sus,documentatia in simbolismul ocult e foarte greu de gasit.Asta n-ar trebui sa ne surprinda pentru ca termenul ''ocult'' inseamna ''ascuns''.Termenul se mai refera si la ''cei care stiu mai multe'' si aceste cunostiinte sunt comunicate doar celor care se fac demni de aceasta cunoastere.Asa ceva nu inveti la scoala si nu se discuta nicaieri in presa.De asta e considerata marginala si chiar ridicola de publicul general.
Cunoasterea oculta NU e considerata ridicola in cercurile oculte,ba din contra!Acolo,e considerata vesnica si sacra.Exista o lunga traditie in cunoasterea oculta si hermetica care a fost invatata prin intermediul societatilor secrete,societati care sunt originare din Egiptul Antic,misticismul din Orient,pana la Cavalerii Templieri si Francmasoneria din ziua de azi.Chiar daca natura si profunzimea acestei cunoasteri a fost poate modificata si transformata de-a lungul secolelor,scolile misterelor si-au pastrat trasaturile de baza,care sunt foarte simbolice,ritualistice si metafizice.Aceste caracteristici,care au fost o parte obscura si complicata a civilizatiilor antice,au fost in totalitate evacuate din societatea moderna fiind inlocuite cu materialismul pragmatic.Din acest motiv,exista o imensa distanta de intelegere intre o persoana pragamatica obisnuita si institutia ritualistica.

“If this inner doctrine were always concealed from the masses, for whom a simpler code had been devised, is it not highly probable that the exponents of every aspect of modern civilization – philosophic, ethical, religious, and scientific-are ignorant of the true meaning of the very theories and tenets on which their beliefs are founded? Do the arts and sciences that the race has inherited from older nations conceal beneath their fair exterior a mystery so great that only the most illumined intellect can grasp its import? Such is undoubtedly the case.”
- Manly P. Hall, Secret Teachings of All Ages
''Daca aceasta doctrina secreta era ascunsa pentru totdeauna maselor,pentru care un simplu cod a fost inventat,nu e probabil ca exponentii fiecarui aspect al civilizatiei moderne-filozofic,etic,religios, si stiintific-sa fie ignoranti la adevaratul sens al acelorasi teorii si dogme pe care chiar credintele lor sunt fondate?Se ascund cumva artele si stiintele pe care le-am mostenit de la natii stravechi sub exteriorul simplu astfel incat doar cei mai destepti pot sa inteleaga sensul ascuns?Nu e cazul.''

''Codul simplu''(the simpler code) inventat maselor sunt religiile organizate.Aceste religii sunt mai nou inlocuite cu Templul Mass-Media care predica in fiecare zi o existenta bazata pe materialism extrem,goliciune spirituala si o existenta individualista,de sine.Astea sunt exact opusele atributelor necesare pentru a deveni intr-adevar un individ liber,cum invata toate scolile filozofice.E oare o populatie prostita mai usor de dominat si manipulat? Sigur! 

“These blind slaves are told they are “free” and “highly educated” even as they march behind signs that would cause any medieval peasant to run screaming away from them in panic-stricken terror. The symbols that modern man embraces with the naive trust of an infant would be tantamount to billboards reading, ‘This way to your death and enslavement,’ to the understanding of the traditional peasant of antiquity”
- Michael A. Hoffman II, Secret Societies and Psychological Warfare


In concluzie
Acest articol a examinat principalii invatati in domenuil mass-media,structura de putere a presei si tehnicile folosite pentru manipularea maselor de oameni.''Ideea de ''populatie in masa'' versus ''clasa conducatoare'' descrisa in alte articole nu e o ''teorie a conspiratiei'',ci in realitate a fost expusa in operele unora dintre cei  mai influenti oameni ai secolului 20.
Lippmann,Bernays si Lasswell  au declarat toti ca publicul nu e in masura  sa-si decida singur soarta,scopul esential al democratiei.In loc ,ei au inventat criptocratia,un guvern ascuns,o clasa conducatoare care are in grija  o '' turma zapacita''.Pentru ca ideile lor continua sa fie aplicate in societate,e foarte evident ca o populatie ignoranta nu e un obstacol pe care conducatorii sa nu-l poata depasi : asta se si doreste,in final.O populatie ignoranta nu-si cunoaste drepturile,nu cauta sa inteleaga mai bine problemele prin care trece si nu chestioneaza autoritatile.Doar urmeaza tendinte!Cultura populara alimenteaza si protejeaza ignoranta servind in mod continuu divertisment de ultima ora si celebritati degenerate care se vor admirate si idolatrizate.Multi oameni ma intreaba : ''Este vreun mod de a opri toate astea?'' Da,este.NU LE MAI CUMPARA PROSTIILE SI IA O CARTE IN MANA SI CITESTE-O.

“If a nation expects to be ignorant and free, it expects what never was and never will be.”
- Thomas Jefferson

In traducere libera(ca toate celelalte articole) de pe site-ul :







miercuri, 6 iulie 2011

Radacinile oculte ale filmului ''Vrajitorul din Oz''

Cu povestea memorabila si distributia de caractere colorate,''Vrajitorul din Oz'' a devenit rapid un film american clasic.Dupa mai mult de 100 de ani de la lansarea cartii,copiii de pretutindeni sunt fermecati de minunatia lumii lui Oz.Sunt oameni care totusi recunosc ca sub simplitatea inselatoare a filmului se ascund mari adevaruri ezoterice inspirate de Teozofie.Vom analiza semnificatia ascunsa a filmului ''Vrajitorul din Oz'' si provenienta autorului sau,L.Frank Baum.



Chiar daca ''Vrajitorul din Oz'' e perceput ca o poveste inocenta pentru copii,e aproape imposibil sa nu dai un inteles simbolic aventurii lui Dorothy.Ca in toate marile povesti,caracterele si simbolurile din poveste pot avea o dubla interpretare,care variaza in functie de perceptia cititorului(sau privitorului).Multe analize au aparut de-a lungul anilor descriind povestea ca pe un ''manifest ateist'' in timp ce altii o vedeau ca o promovare a populismului.Doar prin intelegerea provenientei filozofice a autorului si a credintelor sale,se poate intelege adevaratul sens al povestii.

L.Frank Baum,autorul povestii,a fost membru al Societatii Teozofice,o organizatie bazata pe cercetarea oculta si studiul comparativ al religiilor.Baum intelegea Teozofia foarte bine si,constient sau nu,a creeat o alegorie a invataturilor teozofice in povestea ''Vrajitorul din Oz''.


Ce este Teozofia?




Societatea Teozofica e o organizatie oculta,bazata mai ales pe invataturile Helenei P. Blavatsky,care a cautat sa extraga radacinile comune ale tuturor religiilor pentru a forma o doctrina universala.

“But it is perhaps desirable to state unequivocally that the teachings, however fragmentary and incomplete, contained in these volumes, belong neither to the Hindu, the Zoroastrian, the Chaldean, nor the Egyptian religion,.neither to Buddhism, Islam, Judaism nor Christianity exclusively. The Secret Doctrine is the essence of all these. Sprung from it in their origins, the various religious schemes are now made to merge back into their original element, out of which every mystery and dogma has grown, developed, and become materialized.”-H.P. Blavatsky, The Secret Doctrine


''Poate e mai bine sa stabilim clar ca invataturile,chiar daca sunt fragmentare si incomplete,continute in aceste volume,nu apartin nici religiei hinduse,zoroastriene,chaldeene sau egiptene,si nici budismului,islamismului,iudaismului sau crestinismului.Doctrina Secreta e esenta tuturor religiilor.S-a nascut din originile lor,variatele scheme religioase intorcandu-se la elementul original,din care fiecare mister si dogma s-a nascut,crescut,dezvoltat si materializat.''


Cele trei obiective declarate ale Societatii Teozofice originale stabilite de Blavatsky,Judge si Olcott(fondatorii societatii) sunt urmatoarele :


“First — To form a nucleus of the Universal Brotherhood of Humanity, without distinction of race, creed, sex, caste, or color.
Second — To encourage the study of Comparative Religion, Philosophy, and Science.
Third — To investigate the unexplained laws of Nature and the powers latent in man.”

-The Theosophist, vol 75, No 6



''Primul - Sa formam un nucleu al Fratiei Universale a Omenirii,fara distinctia de rasa,crez,sex,casta sau culoare.
Al doilea - Sa incurajam studiul comparativ al religiei,filozofiei si stiintei.
Al treilea - Sa investigam legile neexplicate ale naturii si puterile latente din om.''



Helena P. Blavatsky

Principalele doctrine ale Teozofiei sunt descrise in intregime in lucrarile lui Blavatsky Isis Unveiled si Doctrina secreta.La baza invataturilor teozofice sunt aceleasi credinte gasite si in alte scoli oculte :credinta prezentei unei ''seminte divine'' in fiecare om care,cu disciplina si antrenament adecvat,poate duce spre iluminare spirituala si o stare virtuala de dumnezeire.


Alt principiu important gasit in Teozofie e reincarnarea.Se crede ca sufletul uman,ca toate celelalte lucruri din univers,trece prin sapte stadii de dezvoltare.


“Theosophical writings propose that human civilizations, like all other parts of the universe, develop cyclically through seven stages. Blavatsky posited that the whole humanity, and indeed every reincarnating human monad, evolves through a series of seven “Root Races”. Thus in the first age, humans were pure spirit; in the second age, they were sexless beings inhabiting the now lost continent of Hyperborea; in the third age the giant Lemurians were informed by spiritual impulses endowing them with human consciousness and sexual reproduction. Modern humans finally developed on the continent of Atlantis. Since Atlantis was the nadir of the cycle, the present fifth age is a time of reawakening humanity’s psychic gifts. The term psychic here really means the realization of the permeability of consciousness as it had not been known earlier in evolution, although sensed by some more sensitive individuals of our species.”


''Scrierile teozofice propun ca civilizatiile umane,ca celelalte parti ale universului,se dezvolta ciclic in sapte stadii.Blavatsky sustine ca intreaga umanitate si fiecare om reincarnat,evolueaza printr-o serie de sapte ''Root Races''(un fel de intoarcere la radacini).Astfel ca in prima era(varsta a omenirii),oamenii erau spirite pure;in a doua era,ei erau fiinte fara sex care traiau pe fostul continent Hyperborea;in a treia era,gigantii lemurieni isi cunosteau impulsurile spirituale,fiind inzestrati cu constiinta umana si reproducere sexuala.Oamenii moderni s-au dezvoltat in final pe continentul Atlantis.Din moment ce Atlantis a fost nadirul  ciclului,era a cincea in care ne aflam acum e un moment de redescoperire a capacitatilor psihice ale oamenilor.Termenul ''psihic'' are aici sensul de realizare a permeabilitatii cinstiintei cum nu s-a mai intamplat pana acum in evolutia omului,desi simtita de unii indivizi mai sensibili ai speciei noastre.''


Scopul suprem al Teozofiei e sa ne intoarcem la starea de divinizare din care ne-am nascut.Aceleasi principii(cu mici variatii) pot fi gasite si in Rozicrucianism,Francmasonerie si alte ordine care predau Misterele.




L. Frank Baum,un remarcabil teozofist




Inainte de a scrie ''Vrajitorul din Oz'' (si inainte de a deveni  scriitor de carti pentru copii),Baum  a fost unul din editorii publicatiei Aberdeen Saturday Pioneer .In 1890,el a scris o serie de articole care i-au introdus pe cititori  in teozofie,budism,mahomedanism,confucianism si crestinism.La acea vreme Baum nu facea parte din Societatea Teozofica,dar intelegea foarte bine filozofia ei.Aici avem un extras din ''Editor's Musings'' :


“Amongst various sects so numerous in America today who find their fundamental basis in occultism, the Theosophist stands pre-eminent both in intelligence and point of numbers. Theosophy is not a religion. Its followers are simply “searchers after Truth”. The Theosophists, in fact, are the dissatisfied with the world, dissenters from all creeds. They owe their origin to the wise men of India, and are numerous, not only in the far famed mystic East, but in England, France, Germany and Russia. They admit the existence of a God – not necessarily of a personal God. To them God is Nature and Nature is God…But despite this, if Christianity is Truth, as our education has taught us to believe, there can be no menace to it in Theosophy.”
-L. Frank Baum, Aberdeen Saturday Pioneer, January 25th 1890



''Printre multele secte din America care-si gasesc baza fundamentala in ocultism,teozofistul sta proeminent atat in inteligenta cat si in cifre.Teozofia nu e o religie.Discipolii ei sunt doar ''cautatori ai Adevarului''. Teozofistii sunt de fapt nemultumiti cu lumea,niste nonconformisti .Originea lor sta in batranii intelepti ai Indiei,care sunt numerosi,si nu se afla doar in estul indepartat,dar si in Anglia,Franta,Germania si Rusia.Ei admit existenta lui Dumnezeu,nu neaparat a unui Dumnezeu in persoana.Pentru ei ,Dumnezeu inseamna Natura si Natura e Dumnezeu.Dar in ciuda acestui lucru,daca crestinismul inseamna adevar,cum am fost invatati sa credem,Teozofia nu-l poate ameninta.''


In alt articol ,Baum discuta despre folosirea simbolismului mistic in fictiune,ceva ce-a pus chiar el in practica 10 ani mai tarziu in ''Vrajitorul din Oz'':


“There is a strong tendency in modern novelists towards introducing some vein of mysticism or occultism into their writings. Books of this character are eagerly bought and read by the people, both in Europe and America. It shows the innate longing in our natures to unravel the mysterious: to seek some explanation, however fictitious, of the unexplainable in nature and in our daily existence. For, as we advance in education, our desire for knowledge increases, and we are less satisfied to remain in ignorance of that mysterious fountain-head from which emanates all that is sublime and grand and incomprehensible in nature.”


''Exista o puternica tendinta in nuvelistii moderni de-a introduce unele elemente mistice si simbolice in scrierile lor.Cartile de genul asta se cumpara imediat si sunt citite de oameni,atat in Europa cat si in America.Asta arata dorinta innascuta a naturii noastre de a descoperi misterul,de a cauta explicatii,chiar daca sunt fictionale,a fenomenelor neexplicabile din natura  si a existentei zilnice.Pentru ca,cu cat avansam in educatie,dorinta de cunoastere se mareste,si suntem tot mai putin satisfacuti sa ramanem in ignoranta.''


La sfarsitul articolului,Baum sustine cat mai mult ocultismul in literatura :


“The appetite of our age for occultism demands to be satisfied, and while with the mediocrity of people will result in mere sensationalism, it will lead in many to higher and nobler and bolder thought; and who can tell what mysteries these braver and abler intellects may unravel in future ages?”
-L. Frank Baum, Aberdeen Saturday Pioneer, February 22nd 1890



''Pofta pentru ocultism a generatiei noastre cere sa fie satisfacuta,si in timp ce mediocritatea unora duce la sensationalism pur,pe altii ii va duce la ganduri mai inalte,mai nobile si mai indraznete;si cine poate stii ce mistere vor descoperi pe viitor acesti intelectuali?''


La doi ani dupa scrierea acestor articole,Baum si sotia sa Maud Gage s-au alaturat Societatii Teozofice din Chicago.Arhivele Societatii Teozofice din Pasadena,California au inregistrat calitatea lor de membri din 4 septembrie 1892.In 1890 cartea ''Vrajitorul din Oz '' a fost publicata .Cand Baum a fost intrebat de unde a avut inspiratia pentru poveste,el a spus :


“It was pure inspiration…It came to me right out of the blue. I think that sometimes the Great Author has a message to get across and He has to use the instrument at hand. I happened to be that medium, and I believe the magic key was given me to open the doors to sympathy and understanding, joy, peace and happiness.”
-L. Frank Baum, cited by Hearn 73



''A fost pura inspiratie...Mi-a venit pur si simplu.Cred ca uneori Marele Autor trebuie sa trimita un mesaj si trebuie sa foloseasca cel mai apropiat instrument.S-a intamplat ca eu sa fiu acel medium(instrument) si cred ca am primit cheia magica ca sa deschid usile simpatiei si intelegerii,bucuriei,pacii si fericirii.''


Vrajitorul din Oz e foarte apreciat in randul Societatii Teozofice.In 1986,revista The American Theosophist l-a recunoscut pe Baum ''un notabil teozofist'' care a reprezentat intr-adevar filozofia organizatiei.


“Although readers have not looked at his fairy tales for their Theosophical content, it is significant  that Baum became a famous writer of children’s books after he came into contact with Theosophy. Theosophical ideas permeate his work and provided inspiration for it. Indeed, The Wizard can be regarded as Theosophical allegory, pervaded by Theosophical ideas from beginning to end. The story came to Baum as an inspiration, and he accepted it with a certain awe as a gift from outside, or perhaps from deep within, himself.”
-American Theosophist no 74, 1986



''Cu toate ca cititorii nu au privit povestile lui pentru continutul teozofist,e semnificativ ca Baum a devenit faimos ca scriitor dupa ce a avut contact cu Teozofia.Ideile teozofice trec prin opera lui si din ele si-a gasit inspiratia.Vrajitorul poate fi privit ca o alegorie teozofica,impanzita de idei teozofice de la inceput pana la sfarsit.Povestea i-a venit lui Baum ca o inspiratie ,acceptand-o cu o anumita teama(veneratie) din exterior,sau poate din interiorul lui.''



Deci care e intelesul ascuns al acestei povesti pentru copii?Inteles care i-a venit lui Baum ca o ''divina inspiratie''.


Intelesul ascuns al ''Vrajitorului din Oz''


Calea spre iluminare.


Daca n-ai citit sau n-ai vazut niciodata ''Vrajitorul din Oz'',citeste aici un fel de rezumat sumar al filmului :


''Filmul o urmareste pe Dorothy Gale(Judy Garland),o fata de 12 ani care traieste la o ferma din Kansas cu matusa ei Em si cu unchiul Henry dar viseaza la un loc mai bun ''undeva peste curcubeu''.Dupa ce ramane inconstienta din cauza unei furtuni,Dorothy viseaza ca ea si cainele ei Toto cu tot cu ferma in care se aflau atunci,sunt transportati in tara magica a lui Oz.Acolo,Vrajitoarea ce Buna din Nord,Glinda(Billie Burke),o sfatuieste pe Dorothy sa urmeze calea pietruita cu caramizi galbene spre Orasul de Smarald si sa-l intalneasca pe Vrajitorul din Oz,care o poate ajuta sa se intoarca in Kansas.In timpul calatoriei,Dorothy il intalneste pe Scarecrow(Ray Bolger),pe Tin Man(Jack Haley) si un Leu las (Bert Lahr),care i se alatura  in calatorie,sperand sa primeasca inapoi de la vrajitor ceea ce le lipsea(un creier,o inima si curaj).Toate astea au loc in timp ce Dorothy incearca s-o evite pe Vrajitoarea cea Rea din Vest(Margaret Hamilton) care incearca sa-i fure lui Dorothy pantofiorii rosii pe care Dorothy i-a primit de la Glinda.''


Intreaga poveste e o alegorie a sufletului pe calea  spre iluminare -The Yellow Brick Road.In budism(o parte importanta a invataturilor teozofice) acelasi concept se numeste ''Golden Path''(calea galbena).


Povestea incepe cu Dorothy Gale parasind Kansas,care simbolizeaza lumea materiala,planul fizic de pe care fiecare din noi isi incepe calatoria spirituala.Dorothy simte nevoia sa mearga ''peste curcubeu'',ca sa atinga tinutul eteric si sa urmeze calea spre iluminare.Ea a ''trecut de Nadir'' demonstrand nevoia unui adevar mai mare.
Dorothy e dusa apoi spre Oz de un ciclon gigantic in spirala ascendenta,ce reprezinta ciclurile karmei,ciclul de greseli si lectii invatate de-a lungul vietilor anterioare.De asemenea reprezinta credinta teozofica in reincarnare,seria de morti fizice si de nasteri a unui suflet pana cand acesta devine divin.E interesant de notat ca The Yellow Brick Road din Oz incepe ca o spirala expandata in afara.In simbolismul ocult,spirala reprezinta sinele care evolueaza,sufletul care se ridica din lumea materiala in cea spirituala.


Inceputul in spirala al caii spirituale


Explicatia spiralei ca simbol ocult :

“Spiral: The path of a point (generally plane) which moves round an axis while continually approaching it or receding from it; also often used for a helix, which is generated by compounding a circular motion with one in a straight line. The spiral form is an apt illustration of the course of evolution, which brings motion round towards the same point, yet without repetition.
The serpent, and the figures 8 and , denoting the ogdoad and infinity, stand for spiral cyclic motion. The course of fohat in space is spiral, and spirit descends into matter in spiral courses. Repeating the process by which a helix is derived form a circle produces a vortex. The complicated spirals of cosmic evolution bring the motion back to the point from which it started at the birth of a great cosmic age.”-The Encyclopedic Theosophical Glossary
Inainte sa inceapa calatoria,Dorothy primeste ''pantofiorii de argint'',care reprezinta ''snurul argintiu'' a Scolilor Misterelor(Dorothy poarta pantofi rosii in film datorita unei schimbari facuta de directorul filmului,care  credea ca rosul se potrivea mai bine cu galbenul aleii pavate-The Yellow Brick Road).In scolile oculte,snurul argintiu se considera a fi legatura dintre spiritul material si cel spiritual.

“In Theosophy, one’s physical body and one’s Astral body are connected through a “silver cord”, a mythical link inspired by a passage in the Bible that speaks of a return from a spiritual quest. ‘Or ever the silver cord be loosed, says the book of Ecclesiastes, ‘then shall the dust return to the earth as it was and the spirit shall return unto God who gave it’.
In Frank Baum’s own writing, the silver cord of Astral travel would inspire the silver shoes that bestow special powers upon the one who wears them”
-Evan I. Schwartz, Finding OZ: How L.Frank Baum Discovered the Great American Story
''In Teozofie,corpul fizic si corpul astral sunt conectate printr-un snur argintiu,o legatura mitica inspirata de un pasaj din Biblie care vorbeste despre intoarcerea dintr-o calatorie spirituala.''Daca se va pierde vreodata legatura dintre spirit si materie,spune cartea Ecleziasta,''atunci trebuie ca praful sa se intoarca pe pamant asa cum a fost iar spiritul sa se intoarca la Dumnezeu.''
Dupa scrierile lui Frank Baum,snurul argintiu al calatoriei astrale il va inspira pe cel ce-i poarta cu puteri speciale.''
De-a lungul calatoriei pe Yellow Brick Road,Dorothy il intalneste pe Scarecrow,Tin Woodman si Cowardly Lion care sunt in cautare fiecare dupa ceea ce le lipsea,respectiv un creier,o inima si curaj.Aceste caractere stranii intruchipeaza calitatile necesare initiatilor care vor sa-si indeplineasca iluminarea.Baum a fost probabil inspirat de cuvintele fondatoarei Teozofiei,H.P. Blavatsky :
“There is no danger that dauntless courage cannot conquer, there is not trial that a spotless purity cannot pass through; there is no difficulty a strong intellect cannot surmount”
- H.P. Blavatsky



''Nu exista pericol pe care un curaj neinfricat nu-l poate depasi,nu exista incercare pe care o puritate ireprosabila sa n-o treaca;nu exista greutate(dificultate) pe care un intelect puternic sa nu-l poata depasi''


Dupa ce trec peste mai multe obstacole,trupa ajunge in sfarsit in Orasul de Smarald ca sa-l intalneasca pe Vrajitor.


Vrajitorul




Inconjurat de artificii si efecte speciale,Vrajitorul se dovedeste a fi crud,nepoliticos si nechibzuit.El tine de fapt locul Dumnezeului crestinilor si evreilor,figura tiranica folosita de religiile conventionale spre a tine masele de oameni in intuneric spiritual :Iehova sau Yahwe.Mai tarziu descoperim ca Vrajitorul e un escroc,un sarlatan care ii sperie pe oameni sa-l idolatrizeze pe Vrajitorul creat de el.E sigur ca el nu-i poate ajuta pe cei patru sa-si duca la sfarsit cautarea.Daca esti familiarizat cu literatura scolilor misterelor,punctul asta de vedere in ce priveste crestinismul e exprimat constant.




Dupa ce totul e spus si facut,creierul, mintea si curajul necesare pentru indeplinirea calatoriei celor patru caractere, au fost gasite chiar in ei.Scolile Misterelor i-a invatat intotdeauna pe discipolii sai ca tot ceea ce iti trebuie se afla deja in tine,nu te poti baza pe nimeni in afara de tine ca sa obtii salvarea.De-a lungul povestii,Toto,cainele lui Dorothy reprezinta ''vocea interioara''din fiecare,intuitia.
Avem aici o descriere a lui Toto luata de pe site-ul Societatii Teozofice :

“Toto represents the inner, intuitive, instinctual, most animal-like part of us. Throughout the movie, Dorothy has conversations with Toto, or her inner intuitive self. The lesson here is to listen to the Toto within. In this movie, Toto was never wrong. When he barks at the scarecrow, Dorothy tries to ignore him: “Don’t be silly, Toto. Scarecrows don’t talk.” But scarecrows do talk in Oz. Toto also barks at the little man behind the curtain. It is he who realizes the Wizard is a fraud. At the Gale Farm and again at the castle, the Witch tries to put Toto into a basket. What is shadow will try to block or contain the intuitive. In both cases, Toto jumps out of the basket and escapes. Our intuitive voice can be ignored, but not contained.
In the last scene, Toto chases after a cat, causing Dorothy to chase after him and hence miss her balloon ride. This is what leads to Dorothy’s ultimate transformation, to the discovery of her inner powers. The balloon ride is representative of traditional religion, with a skinny-legged wizard promising a trip to the Divine. Toto was right to force Dorothy out of the balloon, otherwise she might never have found her magic. This is a call for us to listen to our intuition, our gut feelings, those momentary bits of imagination that appear seemingly out of nowhere.”
''Toto reprezinta partea interioara,intuitiva,animalica a noastra,De-a lungul filmului,Dorothy are conversatii cu Toto,sau cu spiritul ei intuitiv.Lectia pe care o putem invata de aici e ca trebuie sa ascultam de vocea noastra interioara.In acest film,Toto nu s-a inselat deloc.Cand latra la Scarecrow,Dorothy incearca sa-l ignore :''Nu fi prostut Toto,sperietorile nu vorbesc.''Dar sperietorile chiar vorbesc in Oz.La fel,Toto latra la micul om din spatele perdelei.El e cel care realizeaza ca Vrajitorul e un impostor.La ferma Gale si apoi la castel,vrajitoarea incearca sa-l puna pe Toto in cos.Cel care reprezinta Intunericul va incerca sa blocheze sau sa tina inchisa intuitia.In ambele cazuri,Toto sare din cos si scapa.Vocea noastra interioara,intuitiva poate fi ignorata, dar nu inchisa.
In ultima scena,Toto fuge dupa o pisica,facand-o pe Dorothy sa fuga dupa el si astfel sa piarda cursa cu balonul.Acest lucru o indreapta pe Dorothy spre transformarea finala,cand isi descopera puterile interioare.Cursa cu balonul reprezinta religia traditionala,cu un vrajitor cu picioare subtiri care ne promite o calatorie divina.Toto a facut bine ca n-a lasat-o pe Dorothy in balon,altfel ea nu si-ar fi gasit magia interioara.Asta e un semnal pentru noi ca sa ne ascultam intuitia,acele mici momente de imaginatie care apar de nicaieri.'' 


Cum am spus mai sus,Vrajitorul fals o invita pe Dorothy in balon ca s-o duca in Kansas,destinatia ei finala.Dar ea totusi il urmeaza pe Toto(intuitia) si sare din balon,balon care reprezinta promisiunile goale ale religiilor organizate.Asta o indreapta spre revelatia finala si,cu ajutorul Vrajitoarei Bune din Nord(ghidul ei divin) ,Dorothy realizeaza pana la urma ca tot ce vroia si cauta se afla''chiar in curtea ei''.
Ca sa obtina iluminarea,Dorothy trebuie sa le elimine pe vrajitoarele rele din est si vest care au format o axa orizontala amenintatoare : lumea materiala.Ea a fost inteleapta pentru ca a ascultat de sfatul vrajitoarelor bune din nord si sud - axa verticala : dimensiunea spirituala.


Glinda,Vrajitoarea cea Buna din Nord reprezinta ''scanteia divina'' a lui Dorothy


La sfarsitul povestii Dorothy se trezeste in Kansas : ea si-a combinat cu succes viata fizica cu cea spirituala.Ea se simte comfortabil fiind iarasi ea insasi si,chiar daca familia ei nu prea crede detaliile calatoriei(ignorantul profan) ea poate sa spuna in sfarsit :''Nicaieri nu e ca acasa.''


''Vrajitorul din Oz'' folosit in controlul mental Monarch
Aproape toata documentatia ce relateaza Proiectul MK Ultra si Mind Control mentioneaza importanta povestii ''Vrajitorul din Oz''.In anii 1940 ,povestea se pare ca a fost aleasa de membri comunitatii din inteligenta americana spre a le oferi ca fundatie tematica in programul de control mental bazat pe trauma.Filmul a fost editat ,fiindu-i dat un alt inteles spre a servi ca o unealta de intarire a programarii victimelor.Iata cateva exemple luate din cartea lui Fritz Springmeier Total Mind Control Slave :


* Relatia apropiata dintre Dorothy si cainele ei e o conectie foarte subtila intre cultul satanic si folosirea animalelor.Unui copil sclav Monarch ii va fi permis sa se imprieteneasca cu un animal.Oricum,copilul va fi asa de speriat ca va vrea sa se imprieteneasca cu animalul.Apoi animalul e omorat pentru a traumatiza cat mai tare copilul.
*Sclavii Monarch sunt invatati sa urmeze the yellow brick road .Nu conteaza ce lucruri ingrozitoare il asteapta,sclavul Monarch TREBUIE sa urmeze calea galbena care e desfasurata in fata lui de catre programator.
*Curcubeul - cu cele sapte culori,are o semnificatie oculta,el fiind un procedeu de hipnoza pentru victime.
*Dorothy cauta un loc linistit,fara probleme - un loc ''peste curcubeu''.Ca sa scape de durere,alter-egourile ''merg peste curcubeu''.(Ca in programarea ''Alice in Tara Minunilor'' unde victima trece prin oglinda fermecata).


Cantecul ''Somewhere over the rainbow'' este probabil cel mai disociativ cantec scris vreodata ,de multe ori fiind coloana sonora in scenele violente si traumatizante(urmariti filmul Face-Off).Se produce un efect straniu,unde violenta nu mai pare reala - exact asa functioneaza disocierea la   victimele Monarch.La fel,putem sa speculam ca scena in care Dorothy adoarme pe un camp de maci e o referinta la folosirea heroinei in relaxarea si manipularea victimelor controlului mintal.Iarasi,zapada care o trezeste pe Dorothy din somn poate fi o referinta la cocaina.




Concluzie
Povesti alegorice care transmit adevaruri spirituale au existat de la inceputul omenirii.Povesti simple dar totusi profunde au fost gasite in toate civilizatiile : celtica,indiana,persana,azteca,greaca,egipteana si in multe altele.
Constient sau nu ,Frank Baum a creeat o alegorie clasica care,in acelasi fel ca si Odiseea lui Homer,distreaza masele de oameni si care,in acelasi timp contine mesaje mistice care sunt intelese doar de cei ''treziti'' .
Marele succes al filmului ''Vrajitorul din Oz'' confirma dogma spirituala in care se afla America si restul lumii vestice.Scrisa in anii 1890,cand majoritatea americanilor erau crestini conservatori,povestea lui Baum a anticipat abandonarea progresiva a religiilor traditionale si imbratisarea unei noi forme de spiritualitate.Miscarile New Age din ziua de azi castiga multi adepti si,chiar daca majoritatea acestor miscari sunt inselatorii,toate pretind ca sunt inspirate din Teozofie.Se poate ca astfel de povesti sa fi contribuit la declinul spectaculos al crestinismului in decadele trecute in timp ce alte miscari continua sa ia proportii?


Keira Knightley in Vrajitorul din Oz