Despre blog

Daca esti trezit...vei intelege.

miercuri, 6 iulie 2011

Radacinile oculte ale filmului ''Vrajitorul din Oz''

Cu povestea memorabila si distributia de caractere colorate,''Vrajitorul din Oz'' a devenit rapid un film american clasic.Dupa mai mult de 100 de ani de la lansarea cartii,copiii de pretutindeni sunt fermecati de minunatia lumii lui Oz.Sunt oameni care totusi recunosc ca sub simplitatea inselatoare a filmului se ascund mari adevaruri ezoterice inspirate de Teozofie.Vom analiza semnificatia ascunsa a filmului ''Vrajitorul din Oz'' si provenienta autorului sau,L.Frank Baum.



Chiar daca ''Vrajitorul din Oz'' e perceput ca o poveste inocenta pentru copii,e aproape imposibil sa nu dai un inteles simbolic aventurii lui Dorothy.Ca in toate marile povesti,caracterele si simbolurile din poveste pot avea o dubla interpretare,care variaza in functie de perceptia cititorului(sau privitorului).Multe analize au aparut de-a lungul anilor descriind povestea ca pe un ''manifest ateist'' in timp ce altii o vedeau ca o promovare a populismului.Doar prin intelegerea provenientei filozofice a autorului si a credintelor sale,se poate intelege adevaratul sens al povestii.

L.Frank Baum,autorul povestii,a fost membru al Societatii Teozofice,o organizatie bazata pe cercetarea oculta si studiul comparativ al religiilor.Baum intelegea Teozofia foarte bine si,constient sau nu,a creeat o alegorie a invataturilor teozofice in povestea ''Vrajitorul din Oz''.


Ce este Teozofia?




Societatea Teozofica e o organizatie oculta,bazata mai ales pe invataturile Helenei P. Blavatsky,care a cautat sa extraga radacinile comune ale tuturor religiilor pentru a forma o doctrina universala.

“But it is perhaps desirable to state unequivocally that the teachings, however fragmentary and incomplete, contained in these volumes, belong neither to the Hindu, the Zoroastrian, the Chaldean, nor the Egyptian religion,.neither to Buddhism, Islam, Judaism nor Christianity exclusively. The Secret Doctrine is the essence of all these. Sprung from it in their origins, the various religious schemes are now made to merge back into their original element, out of which every mystery and dogma has grown, developed, and become materialized.”-H.P. Blavatsky, The Secret Doctrine


''Poate e mai bine sa stabilim clar ca invataturile,chiar daca sunt fragmentare si incomplete,continute in aceste volume,nu apartin nici religiei hinduse,zoroastriene,chaldeene sau egiptene,si nici budismului,islamismului,iudaismului sau crestinismului.Doctrina Secreta e esenta tuturor religiilor.S-a nascut din originile lor,variatele scheme religioase intorcandu-se la elementul original,din care fiecare mister si dogma s-a nascut,crescut,dezvoltat si materializat.''


Cele trei obiective declarate ale Societatii Teozofice originale stabilite de Blavatsky,Judge si Olcott(fondatorii societatii) sunt urmatoarele :


“First — To form a nucleus of the Universal Brotherhood of Humanity, without distinction of race, creed, sex, caste, or color.
Second — To encourage the study of Comparative Religion, Philosophy, and Science.
Third — To investigate the unexplained laws of Nature and the powers latent in man.”

-The Theosophist, vol 75, No 6



''Primul - Sa formam un nucleu al Fratiei Universale a Omenirii,fara distinctia de rasa,crez,sex,casta sau culoare.
Al doilea - Sa incurajam studiul comparativ al religiei,filozofiei si stiintei.
Al treilea - Sa investigam legile neexplicate ale naturii si puterile latente din om.''



Helena P. Blavatsky

Principalele doctrine ale Teozofiei sunt descrise in intregime in lucrarile lui Blavatsky Isis Unveiled si Doctrina secreta.La baza invataturilor teozofice sunt aceleasi credinte gasite si in alte scoli oculte :credinta prezentei unei ''seminte divine'' in fiecare om care,cu disciplina si antrenament adecvat,poate duce spre iluminare spirituala si o stare virtuala de dumnezeire.


Alt principiu important gasit in Teozofie e reincarnarea.Se crede ca sufletul uman,ca toate celelalte lucruri din univers,trece prin sapte stadii de dezvoltare.


“Theosophical writings propose that human civilizations, like all other parts of the universe, develop cyclically through seven stages. Blavatsky posited that the whole humanity, and indeed every reincarnating human monad, evolves through a series of seven “Root Races”. Thus in the first age, humans were pure spirit; in the second age, they were sexless beings inhabiting the now lost continent of Hyperborea; in the third age the giant Lemurians were informed by spiritual impulses endowing them with human consciousness and sexual reproduction. Modern humans finally developed on the continent of Atlantis. Since Atlantis was the nadir of the cycle, the present fifth age is a time of reawakening humanity’s psychic gifts. The term psychic here really means the realization of the permeability of consciousness as it had not been known earlier in evolution, although sensed by some more sensitive individuals of our species.”


''Scrierile teozofice propun ca civilizatiile umane,ca celelalte parti ale universului,se dezvolta ciclic in sapte stadii.Blavatsky sustine ca intreaga umanitate si fiecare om reincarnat,evolueaza printr-o serie de sapte ''Root Races''(un fel de intoarcere la radacini).Astfel ca in prima era(varsta a omenirii),oamenii erau spirite pure;in a doua era,ei erau fiinte fara sex care traiau pe fostul continent Hyperborea;in a treia era,gigantii lemurieni isi cunosteau impulsurile spirituale,fiind inzestrati cu constiinta umana si reproducere sexuala.Oamenii moderni s-au dezvoltat in final pe continentul Atlantis.Din moment ce Atlantis a fost nadirul  ciclului,era a cincea in care ne aflam acum e un moment de redescoperire a capacitatilor psihice ale oamenilor.Termenul ''psihic'' are aici sensul de realizare a permeabilitatii cinstiintei cum nu s-a mai intamplat pana acum in evolutia omului,desi simtita de unii indivizi mai sensibili ai speciei noastre.''


Scopul suprem al Teozofiei e sa ne intoarcem la starea de divinizare din care ne-am nascut.Aceleasi principii(cu mici variatii) pot fi gasite si in Rozicrucianism,Francmasonerie si alte ordine care predau Misterele.




L. Frank Baum,un remarcabil teozofist




Inainte de a scrie ''Vrajitorul din Oz'' (si inainte de a deveni  scriitor de carti pentru copii),Baum  a fost unul din editorii publicatiei Aberdeen Saturday Pioneer .In 1890,el a scris o serie de articole care i-au introdus pe cititori  in teozofie,budism,mahomedanism,confucianism si crestinism.La acea vreme Baum nu facea parte din Societatea Teozofica,dar intelegea foarte bine filozofia ei.Aici avem un extras din ''Editor's Musings'' :


“Amongst various sects so numerous in America today who find their fundamental basis in occultism, the Theosophist stands pre-eminent both in intelligence and point of numbers. Theosophy is not a religion. Its followers are simply “searchers after Truth”. The Theosophists, in fact, are the dissatisfied with the world, dissenters from all creeds. They owe their origin to the wise men of India, and are numerous, not only in the far famed mystic East, but in England, France, Germany and Russia. They admit the existence of a God – not necessarily of a personal God. To them God is Nature and Nature is God…But despite this, if Christianity is Truth, as our education has taught us to believe, there can be no menace to it in Theosophy.”
-L. Frank Baum, Aberdeen Saturday Pioneer, January 25th 1890



''Printre multele secte din America care-si gasesc baza fundamentala in ocultism,teozofistul sta proeminent atat in inteligenta cat si in cifre.Teozofia nu e o religie.Discipolii ei sunt doar ''cautatori ai Adevarului''. Teozofistii sunt de fapt nemultumiti cu lumea,niste nonconformisti .Originea lor sta in batranii intelepti ai Indiei,care sunt numerosi,si nu se afla doar in estul indepartat,dar si in Anglia,Franta,Germania si Rusia.Ei admit existenta lui Dumnezeu,nu neaparat a unui Dumnezeu in persoana.Pentru ei ,Dumnezeu inseamna Natura si Natura e Dumnezeu.Dar in ciuda acestui lucru,daca crestinismul inseamna adevar,cum am fost invatati sa credem,Teozofia nu-l poate ameninta.''


In alt articol ,Baum discuta despre folosirea simbolismului mistic in fictiune,ceva ce-a pus chiar el in practica 10 ani mai tarziu in ''Vrajitorul din Oz'':


“There is a strong tendency in modern novelists towards introducing some vein of mysticism or occultism into their writings. Books of this character are eagerly bought and read by the people, both in Europe and America. It shows the innate longing in our natures to unravel the mysterious: to seek some explanation, however fictitious, of the unexplainable in nature and in our daily existence. For, as we advance in education, our desire for knowledge increases, and we are less satisfied to remain in ignorance of that mysterious fountain-head from which emanates all that is sublime and grand and incomprehensible in nature.”


''Exista o puternica tendinta in nuvelistii moderni de-a introduce unele elemente mistice si simbolice in scrierile lor.Cartile de genul asta se cumpara imediat si sunt citite de oameni,atat in Europa cat si in America.Asta arata dorinta innascuta a naturii noastre de a descoperi misterul,de a cauta explicatii,chiar daca sunt fictionale,a fenomenelor neexplicabile din natura  si a existentei zilnice.Pentru ca,cu cat avansam in educatie,dorinta de cunoastere se mareste,si suntem tot mai putin satisfacuti sa ramanem in ignoranta.''


La sfarsitul articolului,Baum sustine cat mai mult ocultismul in literatura :


“The appetite of our age for occultism demands to be satisfied, and while with the mediocrity of people will result in mere sensationalism, it will lead in many to higher and nobler and bolder thought; and who can tell what mysteries these braver and abler intellects may unravel in future ages?”
-L. Frank Baum, Aberdeen Saturday Pioneer, February 22nd 1890



''Pofta pentru ocultism a generatiei noastre cere sa fie satisfacuta,si in timp ce mediocritatea unora duce la sensationalism pur,pe altii ii va duce la ganduri mai inalte,mai nobile si mai indraznete;si cine poate stii ce mistere vor descoperi pe viitor acesti intelectuali?''


La doi ani dupa scrierea acestor articole,Baum si sotia sa Maud Gage s-au alaturat Societatii Teozofice din Chicago.Arhivele Societatii Teozofice din Pasadena,California au inregistrat calitatea lor de membri din 4 septembrie 1892.In 1890 cartea ''Vrajitorul din Oz '' a fost publicata .Cand Baum a fost intrebat de unde a avut inspiratia pentru poveste,el a spus :


“It was pure inspiration…It came to me right out of the blue. I think that sometimes the Great Author has a message to get across and He has to use the instrument at hand. I happened to be that medium, and I believe the magic key was given me to open the doors to sympathy and understanding, joy, peace and happiness.”
-L. Frank Baum, cited by Hearn 73



''A fost pura inspiratie...Mi-a venit pur si simplu.Cred ca uneori Marele Autor trebuie sa trimita un mesaj si trebuie sa foloseasca cel mai apropiat instrument.S-a intamplat ca eu sa fiu acel medium(instrument) si cred ca am primit cheia magica ca sa deschid usile simpatiei si intelegerii,bucuriei,pacii si fericirii.''


Vrajitorul din Oz e foarte apreciat in randul Societatii Teozofice.In 1986,revista The American Theosophist l-a recunoscut pe Baum ''un notabil teozofist'' care a reprezentat intr-adevar filozofia organizatiei.


“Although readers have not looked at his fairy tales for their Theosophical content, it is significant  that Baum became a famous writer of children’s books after he came into contact with Theosophy. Theosophical ideas permeate his work and provided inspiration for it. Indeed, The Wizard can be regarded as Theosophical allegory, pervaded by Theosophical ideas from beginning to end. The story came to Baum as an inspiration, and he accepted it with a certain awe as a gift from outside, or perhaps from deep within, himself.”
-American Theosophist no 74, 1986



''Cu toate ca cititorii nu au privit povestile lui pentru continutul teozofist,e semnificativ ca Baum a devenit faimos ca scriitor dupa ce a avut contact cu Teozofia.Ideile teozofice trec prin opera lui si din ele si-a gasit inspiratia.Vrajitorul poate fi privit ca o alegorie teozofica,impanzita de idei teozofice de la inceput pana la sfarsit.Povestea i-a venit lui Baum ca o inspiratie ,acceptand-o cu o anumita teama(veneratie) din exterior,sau poate din interiorul lui.''



Deci care e intelesul ascuns al acestei povesti pentru copii?Inteles care i-a venit lui Baum ca o ''divina inspiratie''.


Intelesul ascuns al ''Vrajitorului din Oz''


Calea spre iluminare.


Daca n-ai citit sau n-ai vazut niciodata ''Vrajitorul din Oz'',citeste aici un fel de rezumat sumar al filmului :


''Filmul o urmareste pe Dorothy Gale(Judy Garland),o fata de 12 ani care traieste la o ferma din Kansas cu matusa ei Em si cu unchiul Henry dar viseaza la un loc mai bun ''undeva peste curcubeu''.Dupa ce ramane inconstienta din cauza unei furtuni,Dorothy viseaza ca ea si cainele ei Toto cu tot cu ferma in care se aflau atunci,sunt transportati in tara magica a lui Oz.Acolo,Vrajitoarea ce Buna din Nord,Glinda(Billie Burke),o sfatuieste pe Dorothy sa urmeze calea pietruita cu caramizi galbene spre Orasul de Smarald si sa-l intalneasca pe Vrajitorul din Oz,care o poate ajuta sa se intoarca in Kansas.In timpul calatoriei,Dorothy il intalneste pe Scarecrow(Ray Bolger),pe Tin Man(Jack Haley) si un Leu las (Bert Lahr),care i se alatura  in calatorie,sperand sa primeasca inapoi de la vrajitor ceea ce le lipsea(un creier,o inima si curaj).Toate astea au loc in timp ce Dorothy incearca s-o evite pe Vrajitoarea cea Rea din Vest(Margaret Hamilton) care incearca sa-i fure lui Dorothy pantofiorii rosii pe care Dorothy i-a primit de la Glinda.''


Intreaga poveste e o alegorie a sufletului pe calea  spre iluminare -The Yellow Brick Road.In budism(o parte importanta a invataturilor teozofice) acelasi concept se numeste ''Golden Path''(calea galbena).


Povestea incepe cu Dorothy Gale parasind Kansas,care simbolizeaza lumea materiala,planul fizic de pe care fiecare din noi isi incepe calatoria spirituala.Dorothy simte nevoia sa mearga ''peste curcubeu'',ca sa atinga tinutul eteric si sa urmeze calea spre iluminare.Ea a ''trecut de Nadir'' demonstrand nevoia unui adevar mai mare.
Dorothy e dusa apoi spre Oz de un ciclon gigantic in spirala ascendenta,ce reprezinta ciclurile karmei,ciclul de greseli si lectii invatate de-a lungul vietilor anterioare.De asemenea reprezinta credinta teozofica in reincarnare,seria de morti fizice si de nasteri a unui suflet pana cand acesta devine divin.E interesant de notat ca The Yellow Brick Road din Oz incepe ca o spirala expandata in afara.In simbolismul ocult,spirala reprezinta sinele care evolueaza,sufletul care se ridica din lumea materiala in cea spirituala.


Inceputul in spirala al caii spirituale


Explicatia spiralei ca simbol ocult :

“Spiral: The path of a point (generally plane) which moves round an axis while continually approaching it or receding from it; also often used for a helix, which is generated by compounding a circular motion with one in a straight line. The spiral form is an apt illustration of the course of evolution, which brings motion round towards the same point, yet without repetition.
The serpent, and the figures 8 and , denoting the ogdoad and infinity, stand for spiral cyclic motion. The course of fohat in space is spiral, and spirit descends into matter in spiral courses. Repeating the process by which a helix is derived form a circle produces a vortex. The complicated spirals of cosmic evolution bring the motion back to the point from which it started at the birth of a great cosmic age.”-The Encyclopedic Theosophical Glossary
Inainte sa inceapa calatoria,Dorothy primeste ''pantofiorii de argint'',care reprezinta ''snurul argintiu'' a Scolilor Misterelor(Dorothy poarta pantofi rosii in film datorita unei schimbari facuta de directorul filmului,care  credea ca rosul se potrivea mai bine cu galbenul aleii pavate-The Yellow Brick Road).In scolile oculte,snurul argintiu se considera a fi legatura dintre spiritul material si cel spiritual.

“In Theosophy, one’s physical body and one’s Astral body are connected through a “silver cord”, a mythical link inspired by a passage in the Bible that speaks of a return from a spiritual quest. ‘Or ever the silver cord be loosed, says the book of Ecclesiastes, ‘then shall the dust return to the earth as it was and the spirit shall return unto God who gave it’.
In Frank Baum’s own writing, the silver cord of Astral travel would inspire the silver shoes that bestow special powers upon the one who wears them”
-Evan I. Schwartz, Finding OZ: How L.Frank Baum Discovered the Great American Story
''In Teozofie,corpul fizic si corpul astral sunt conectate printr-un snur argintiu,o legatura mitica inspirata de un pasaj din Biblie care vorbeste despre intoarcerea dintr-o calatorie spirituala.''Daca se va pierde vreodata legatura dintre spirit si materie,spune cartea Ecleziasta,''atunci trebuie ca praful sa se intoarca pe pamant asa cum a fost iar spiritul sa se intoarca la Dumnezeu.''
Dupa scrierile lui Frank Baum,snurul argintiu al calatoriei astrale il va inspira pe cel ce-i poarta cu puteri speciale.''
De-a lungul calatoriei pe Yellow Brick Road,Dorothy il intalneste pe Scarecrow,Tin Woodman si Cowardly Lion care sunt in cautare fiecare dupa ceea ce le lipsea,respectiv un creier,o inima si curaj.Aceste caractere stranii intruchipeaza calitatile necesare initiatilor care vor sa-si indeplineasca iluminarea.Baum a fost probabil inspirat de cuvintele fondatoarei Teozofiei,H.P. Blavatsky :
“There is no danger that dauntless courage cannot conquer, there is not trial that a spotless purity cannot pass through; there is no difficulty a strong intellect cannot surmount”
- H.P. Blavatsky



''Nu exista pericol pe care un curaj neinfricat nu-l poate depasi,nu exista incercare pe care o puritate ireprosabila sa n-o treaca;nu exista greutate(dificultate) pe care un intelect puternic sa nu-l poata depasi''


Dupa ce trec peste mai multe obstacole,trupa ajunge in sfarsit in Orasul de Smarald ca sa-l intalneasca pe Vrajitor.


Vrajitorul




Inconjurat de artificii si efecte speciale,Vrajitorul se dovedeste a fi crud,nepoliticos si nechibzuit.El tine de fapt locul Dumnezeului crestinilor si evreilor,figura tiranica folosita de religiile conventionale spre a tine masele de oameni in intuneric spiritual :Iehova sau Yahwe.Mai tarziu descoperim ca Vrajitorul e un escroc,un sarlatan care ii sperie pe oameni sa-l idolatrizeze pe Vrajitorul creat de el.E sigur ca el nu-i poate ajuta pe cei patru sa-si duca la sfarsit cautarea.Daca esti familiarizat cu literatura scolilor misterelor,punctul asta de vedere in ce priveste crestinismul e exprimat constant.




Dupa ce totul e spus si facut,creierul, mintea si curajul necesare pentru indeplinirea calatoriei celor patru caractere, au fost gasite chiar in ei.Scolile Misterelor i-a invatat intotdeauna pe discipolii sai ca tot ceea ce iti trebuie se afla deja in tine,nu te poti baza pe nimeni in afara de tine ca sa obtii salvarea.De-a lungul povestii,Toto,cainele lui Dorothy reprezinta ''vocea interioara''din fiecare,intuitia.
Avem aici o descriere a lui Toto luata de pe site-ul Societatii Teozofice :

“Toto represents the inner, intuitive, instinctual, most animal-like part of us. Throughout the movie, Dorothy has conversations with Toto, or her inner intuitive self. The lesson here is to listen to the Toto within. In this movie, Toto was never wrong. When he barks at the scarecrow, Dorothy tries to ignore him: “Don’t be silly, Toto. Scarecrows don’t talk.” But scarecrows do talk in Oz. Toto also barks at the little man behind the curtain. It is he who realizes the Wizard is a fraud. At the Gale Farm and again at the castle, the Witch tries to put Toto into a basket. What is shadow will try to block or contain the intuitive. In both cases, Toto jumps out of the basket and escapes. Our intuitive voice can be ignored, but not contained.
In the last scene, Toto chases after a cat, causing Dorothy to chase after him and hence miss her balloon ride. This is what leads to Dorothy’s ultimate transformation, to the discovery of her inner powers. The balloon ride is representative of traditional religion, with a skinny-legged wizard promising a trip to the Divine. Toto was right to force Dorothy out of the balloon, otherwise she might never have found her magic. This is a call for us to listen to our intuition, our gut feelings, those momentary bits of imagination that appear seemingly out of nowhere.”
''Toto reprezinta partea interioara,intuitiva,animalica a noastra,De-a lungul filmului,Dorothy are conversatii cu Toto,sau cu spiritul ei intuitiv.Lectia pe care o putem invata de aici e ca trebuie sa ascultam de vocea noastra interioara.In acest film,Toto nu s-a inselat deloc.Cand latra la Scarecrow,Dorothy incearca sa-l ignore :''Nu fi prostut Toto,sperietorile nu vorbesc.''Dar sperietorile chiar vorbesc in Oz.La fel,Toto latra la micul om din spatele perdelei.El e cel care realizeaza ca Vrajitorul e un impostor.La ferma Gale si apoi la castel,vrajitoarea incearca sa-l puna pe Toto in cos.Cel care reprezinta Intunericul va incerca sa blocheze sau sa tina inchisa intuitia.In ambele cazuri,Toto sare din cos si scapa.Vocea noastra interioara,intuitiva poate fi ignorata, dar nu inchisa.
In ultima scena,Toto fuge dupa o pisica,facand-o pe Dorothy sa fuga dupa el si astfel sa piarda cursa cu balonul.Acest lucru o indreapta pe Dorothy spre transformarea finala,cand isi descopera puterile interioare.Cursa cu balonul reprezinta religia traditionala,cu un vrajitor cu picioare subtiri care ne promite o calatorie divina.Toto a facut bine ca n-a lasat-o pe Dorothy in balon,altfel ea nu si-ar fi gasit magia interioara.Asta e un semnal pentru noi ca sa ne ascultam intuitia,acele mici momente de imaginatie care apar de nicaieri.'' 


Cum am spus mai sus,Vrajitorul fals o invita pe Dorothy in balon ca s-o duca in Kansas,destinatia ei finala.Dar ea totusi il urmeaza pe Toto(intuitia) si sare din balon,balon care reprezinta promisiunile goale ale religiilor organizate.Asta o indreapta spre revelatia finala si,cu ajutorul Vrajitoarei Bune din Nord(ghidul ei divin) ,Dorothy realizeaza pana la urma ca tot ce vroia si cauta se afla''chiar in curtea ei''.
Ca sa obtina iluminarea,Dorothy trebuie sa le elimine pe vrajitoarele rele din est si vest care au format o axa orizontala amenintatoare : lumea materiala.Ea a fost inteleapta pentru ca a ascultat de sfatul vrajitoarelor bune din nord si sud - axa verticala : dimensiunea spirituala.


Glinda,Vrajitoarea cea Buna din Nord reprezinta ''scanteia divina'' a lui Dorothy


La sfarsitul povestii Dorothy se trezeste in Kansas : ea si-a combinat cu succes viata fizica cu cea spirituala.Ea se simte comfortabil fiind iarasi ea insasi si,chiar daca familia ei nu prea crede detaliile calatoriei(ignorantul profan) ea poate sa spuna in sfarsit :''Nicaieri nu e ca acasa.''


''Vrajitorul din Oz'' folosit in controlul mental Monarch
Aproape toata documentatia ce relateaza Proiectul MK Ultra si Mind Control mentioneaza importanta povestii ''Vrajitorul din Oz''.In anii 1940 ,povestea se pare ca a fost aleasa de membri comunitatii din inteligenta americana spre a le oferi ca fundatie tematica in programul de control mental bazat pe trauma.Filmul a fost editat ,fiindu-i dat un alt inteles spre a servi ca o unealta de intarire a programarii victimelor.Iata cateva exemple luate din cartea lui Fritz Springmeier Total Mind Control Slave :


* Relatia apropiata dintre Dorothy si cainele ei e o conectie foarte subtila intre cultul satanic si folosirea animalelor.Unui copil sclav Monarch ii va fi permis sa se imprieteneasca cu un animal.Oricum,copilul va fi asa de speriat ca va vrea sa se imprieteneasca cu animalul.Apoi animalul e omorat pentru a traumatiza cat mai tare copilul.
*Sclavii Monarch sunt invatati sa urmeze the yellow brick road .Nu conteaza ce lucruri ingrozitoare il asteapta,sclavul Monarch TREBUIE sa urmeze calea galbena care e desfasurata in fata lui de catre programator.
*Curcubeul - cu cele sapte culori,are o semnificatie oculta,el fiind un procedeu de hipnoza pentru victime.
*Dorothy cauta un loc linistit,fara probleme - un loc ''peste curcubeu''.Ca sa scape de durere,alter-egourile ''merg peste curcubeu''.(Ca in programarea ''Alice in Tara Minunilor'' unde victima trece prin oglinda fermecata).


Cantecul ''Somewhere over the rainbow'' este probabil cel mai disociativ cantec scris vreodata ,de multe ori fiind coloana sonora in scenele violente si traumatizante(urmariti filmul Face-Off).Se produce un efect straniu,unde violenta nu mai pare reala - exact asa functioneaza disocierea la   victimele Monarch.La fel,putem sa speculam ca scena in care Dorothy adoarme pe un camp de maci e o referinta la folosirea heroinei in relaxarea si manipularea victimelor controlului mintal.Iarasi,zapada care o trezeste pe Dorothy din somn poate fi o referinta la cocaina.




Concluzie
Povesti alegorice care transmit adevaruri spirituale au existat de la inceputul omenirii.Povesti simple dar totusi profunde au fost gasite in toate civilizatiile : celtica,indiana,persana,azteca,greaca,egipteana si in multe altele.
Constient sau nu ,Frank Baum a creeat o alegorie clasica care,in acelasi fel ca si Odiseea lui Homer,distreaza masele de oameni si care,in acelasi timp contine mesaje mistice care sunt intelese doar de cei ''treziti'' .
Marele succes al filmului ''Vrajitorul din Oz'' confirma dogma spirituala in care se afla America si restul lumii vestice.Scrisa in anii 1890,cand majoritatea americanilor erau crestini conservatori,povestea lui Baum a anticipat abandonarea progresiva a religiilor traditionale si imbratisarea unei noi forme de spiritualitate.Miscarile New Age din ziua de azi castiga multi adepti si,chiar daca majoritatea acestor miscari sunt inselatorii,toate pretind ca sunt inspirate din Teozofie.Se poate ca astfel de povesti sa fi contribuit la declinul spectaculos al crestinismului in decadele trecute in timp ce alte miscari continua sa ia proportii?


Keira Knightley in Vrajitorul din Oz

2 comentarii:

  1. TOTI ACESTI OAMENI CARE AU CONCEPUT SI CREAT ACESTE TEORII SI FILOZOFII,SUNT JIDANI LA ORIGINE,SI AU LUAT IDEILE DIN TORA,SI DIN KABBALA,PT. CA JIDANII VOR SA CONTROLEZE LUMEA SI DEJA O FAC DIN PUNCT DE VEDERE FINANCIAR,DAR ASTA NU ESTE SUFICIENT,EI VOR CA TOTI OAMENII CARE NU SUNT EVREI,SA LI SE SUPUNA SI ATUNCI FOLOESC TOT FELUL DE TERTIPURI CA SA MANIPULEZE OMENIREA.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ha-ha-hi !!! no bine ca esti tu destept; ai fi si tu jidan si inca n-ai aflat !? =D ...

      Ștergere